Technical Reports Published in 2023

  • IC-23-09 pdf bib
    Developing a Socioenactive System to Raise Awareness Against Bullying in Educational Contexts.
    Deógenes Silva Junior, Roberto Pereira, and M. Cecilia C. Baranauskas.
    October 2023. In English, 29 pages.

    Abstract: Bullying is a form of violence that profoundly affects people’s lives, influencing their educational outcomes and physical and psychological health. Computational technologies can help raise awareness about bullying and help stakeholders from a school context combat bullying and cyberbullying. Ubiquitous computing, in particular, enables designers to explore peoples’ values and physical and social aspects of a school to help combat bullying, as a ubiquitous solution will involve the physical location and peoples’ bodily interactions between themselves, the situated ambient, and the technology. Understanding bullying in a value-oriented way, this study aims to develop a ubiquitous solution to help school stakeholders, such as students and teachers, to raise awareness for combating bullying. First, a process of value-oriented problem understanding was conducted to identify stakeholders of the problem domain, their problems, and their values. Then, through collaborative brainstorming and brainwriting, a ubiquitous solution was devised. This solution was conceptually developed by the use of scenarios, prototypes, and technical architecture. Finally, discussions of the conducted value-oriented process for the solution development are presented towards the development of socioenactive scenarios.

  • IC-23-08 pdf bib
    Monitoramento da erosão do solo através de um sistema iot que integra o método de parcela de erosão e uma estação meteorológica.
    Beatriz Percebes, Giovani Reis, Antonio Angulo, and Juliana Freitag Borin.
    Maio 2023. Em Português, 15 páginas.

    Abstract: Este trabalho demonst/ra uma solução baseada em IoT para monitorar as variáveis meteorológicas e a erosão do solo. Os objetivos especÃficos incluem a construção de um protótipo para armazenar a quantidade de solo erodido, a integração dos dados coletados com dados meteorológicos e a análise da relação entre as variáveis para fazer projeções. A correlação entre esses elementos permite uma compreensão mais aprimorada dos fatores que influenciam a erosão, possibilitando projeções futuras, auxiliando na tomada de decisões relacionadas em como fazer a conservação e gestão do solo.

  • IC-23-07 pdf bib
    Instint: Design e desenvolvimento de uma instalação socioenativa.
    Yusseli Lizeth Méndez Mendoza, Emanuel Felipe Duarte, and M. Cecília C. Baranauskas.
    Março 2023. Em Português, 12 páginas.

    Abstract: Este relatório técnico apresenta o processo de design e desenvolvimento da instalação Socioenativa InstInt como parte do Projeto Temático Sistemas Socioenativos (Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo, FAPESP, #2015/16528-0). O InstInt é uma instalação interativa que permite que crianças e adultos criem uma composição sonora ao tocar fitas luminosas que acionam efeitos luminosos e sonoros como sons de instrumentos musicais. O relatório apresenta o processo de construção da estrutura eletromecânica da instalação em escala real, que foi inicialmente concebida, co-desenhada e prototipada em pequena escala. Finalizamos o relatório com conclusões sobre o processo de desenvolvimento e as próximas direções de experimentação com a instalação.

  • IC-23-06 pdf bib
    Internet das coisas em hospitais: Uma revisão sistemática da literatura em ambientes ubíquos e pervasivos.
    J.V. da Silva and M.C.C. Baranauskas.
    Março 2023. In Portuguese, 25 pages.

    Resumo: A computação ubíqua, por meio de sensores, atuadores, microcontroladores, etc., pode ser encontrada embutida em objetos que compõem um espaço físico, ou de forma móvel pelos ambientes com as pessoas, por meio de artefatos vestíveis, celulares, etc., integrando o ambiente físico e interferindo no social. O nosso objetivo é entender como a Internet of Things (IoT), por meio de sensores e atuadores embutidos em objetos e trocando informações entre si, está sendo incorporada aos ambientes hospitalares. Isso nos levou a fazer esta revisão sistemática de literatura, que iniciou com a adoção de um rigoroso protocolo, contento a questão de pesquisa e as demais definições de palavras-chave para buscas, e critérios de inclusão e exclusão dos estudos. Seguindo o protocolo, fizemos as buscas das principais publicações de 2010 a 2020, chegamos a um conjunto com 33 artigos, correspondendo a menos 1% do montante inicial das buscas. A nossa revisão contextual, considerando IoT em ambiente hospitalar, constatou que 15, dos 33 artigos usavam IoT nos ambientes de saúde. O número reduzido de artigos, permite dizer que a inserção de tecnologias como “nós de rede” em ambientes de hospitais carece de atenção. A síntese dos resultados evidencia a falta de metodologias para criação de ambientes interativos envolvendo as partes interessadas. Pesquisas no período especificado, não mostram preocupação com a integração das tecnologias computacionais com a vida das pessoas, considerando não só a sua saúde física, mas o psicológico daqueles que estão no ambiente hospitalar, de pacientes, visitantes ou mesmo equipe da instituição. Ressaltamos que os ambientes hospitalares são críticos e demandam equipes multidisciplinares considerando todas as partes interessadas para remodelagem dos espaços com objetivo de criar ambientes ubíquos e pervasivos, usando tecnologias (sensores e atuadores) acopladas não só aos objetos, mas que se integrem ao ambiente e troquem informações entre si.

  • IC-23-03 pdf bib
    GloveBot: Design and Building of a Socioenactive Artifact.
    Marleny Luque Carbajal and M. Cecília C. Baranauskas.
    March 2023. In English, 13 pages.

    Abstract: Drawing on the enactivist-based perspective to cognition, emerges the concept of socioenactive system that is constituted by coupling together three elements: social, physical and digital, which exert mutual influence between each other. This work is a technical report about the design and building process of GloveBot, a socioenactive artifact, which is part of the thematic project “Sistemas Socioenativos: Investigando Novas Dimensões no Design da Interação mediada por tecnologias de informação e comunicação” (FAPESP, #2015/16528-0). In this technical report, we present the GloveBot artifact and describe its interaction design, components and implementation. The proposal of this artifact is engaging users in creative activities through socioenactive interaction.

  • IC-23-02 pdf bib
    Referenciais Teórico-metodológicos do Enativismo e a Construção do Conceito de Sistema Socioenativo.
    M. Cecilia C. Baranauskas, José A. Valente, Emanuel F. Duarte, and J. Valderlei da Silva.
    January 2023. In Portuguese, 19 pages.

    Resumo: Ambientes computacionais contemporâneos, caracterizados pela ubiquidade e pervasividade da tecnologia, demandam novas formas de pensar a interação de (e entre) pessoas e ambientes populados de artefatos e sistemas computacionais que criamos, com os quais e através dos quais interagimos individualmente e com outros. Tomamos como pressuposto que a ação apresenta-se acoplada à percepção, à emoção e à cognição no processo dinâmico da vida e precisam ser compreendidos como tal. Uma relação interdisciplinar complexa entre a Biologia, a Fenomenologia, a Psicologia e as Neurociências é necessária para a compreensão da relação cérebro-corpo-ambiente. Este Relatório Técnico sintetiza estudos realizados pela equipe do Projeto Socioenativos, buscando caracterizar sistemas socioenativos a partir do referencial teórico do enativismo. Contribui, assim, com fundamentos necessários à construção de bases teórico-metodológicas que sustentem o design e a construção de ambientes computacionais ubíquos.

    Abstract: Contemporary computational environments, characterized by the ubiquity and pervasiveness of technology, demand new ways of thinking about the interaction of (and between) people and environments populated by artifacts and computational systems that we create, with which and through which we interact individually and with others. We assume that action appears coupled to perception, emotion and cognition in the dynamic process of life and needs to be understood as such. A complex interdisciplinary relationship between Biology, Phenomenology, Psychology and Neurosciences is necessary for understanding the brain-body-environment relationship. This Technical Report summarizes studies carried out by the Socioenativos Project team, seeking to characterize socioenactive systems based on the theoretical framework of enactivism. Thus, it contributes with fundamentals necessary for the construction of theoretical-methodological bases that support the design and construction of ubiquitous computational environments.

  • IC-23-01 pdf bib
    Misconceptions in correct code: rating the severity of undesirable programming behaviors in python cs1 courses.
    Eryck Silva, Ricardo Caceffo, and Rodolfo Azevedo.
    January 2023. In English, 149 pages.

    Abstract: Misconceptions in Correct Code (MC3) are undesirable programming behaviors, in terms of the learning objectives, that students have in code that generates the correct output. We manually analyzed 2441 students' submissions from a Python CS1 course, which were corrected by an automatic grading system (autograder), and identified 45 MC3, divided in 8 categories. To assess this initial list of the MC3, we administered a survey to CS1 instructors. The survey was composed of an online questionnaire and a semi-structured interview. The survey had two purposes: to classify the MC3 by severity, identifying are prone to further investigation; and to shed light on possible educational interventions to address the MC3, based on different CS1 teaching contexts. In total, 32 respondents answered the online questionnaire and 9 participated in the interviews. We identified 15 MC3 as the most severe and the instructors provided feedback on automatic detection and Active Learning techniques to address these undesirable programming behaviors in CS1 classes.


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